22.8.04

Něco nepopulárního: pusťte Hoffmanna

Nepochybuju o tom, že Karel Hoffmann býval v časech, kdy na to měl sílu, pěkná svině. Jenže zavřít osmdesátiletého starce do kriminálu je trapné - na sbírání důkazů a souzení měly úřady patnáct let času, promarnily-li je, nechť to teď nedohání tak nedůstojně. Kromě toho, a to je důležitější argument, je to nezdravé z hlediska celé společnosti. Hle, máme viníka, to tenhle člověk může za okupaci a za vše, co bylo potom, čte se ten rozsudek. A to je lež: vinni jsme téměř všichni krom přiměřeně mladších a nečetné hrstky spravedlivých, každý v jiné míře a něčím jiným. Režim, to jsme byli my, přece! Nechodili jsme snad k volbám, nevolili v nich jednotnou kandidátku Národní fronty? Já ano a se mnou, tuším, 99,7 % obyvatelstva. Kdo smí hodit kamenem? Vyrovnat se s vlastní minulostí česká společnost potřebuje, neudělala to dosud, ale takhle levně to nepůjde. Pusťme Hoffmanna, ponižme ho tím koneckonců, lhostejno že on a jeho lidé to tak asi nepochopí, a zamysleme se při té příležitosti každý nad sebou. Smyslem uznání vlastní viny není nekonečné sebemrskačství, ale pochopení, nabytí sebevědomí. Úplně jiná tlustá čára za minulostí, než o jaké bývá řeč: žádné "smažme to", ale "je to vyřízeno, stůl je čistý". Ale tohle opravdu musí každý sám.
KLÍČOVÁ SLOVA: nejsme jako oni.

5 Comments:

Blogger Ikebara said...

Tentokrát velice ostře nesouhlasím. Hoffmann je, na rozdíl od Pinocheta, schopen vnímat trest. Že sedí až teď, je ostuda českého státu. Ta je ale v tom, že sedí až teď a že sedí sám, nikoli v tom, že sedí stařec nad hrobem, pevný ve svých názorech. Nicméně není problém, aby si za pana Hoffmana odseděli trest jeho děti, za komunismu se běžně trestalo biblicky do sedmého kolene. Pan Hoffmann si už svou milost vybral předem.

Ty další věci o vině všech nechávám bez komentáře.

23/8/04 08:38  
Blogger akb said...

Hm. Já taky velmi silně nesouhlasím. Ve společnosti, kde se trestaly děti za viny rodičů, jsem už žil, o pokračování téhož, byť s opačným znaménkem, nemám zájem. To snad ani nemůžete myslet vážně, ne? Zavřený Hoffmann mi vadí právě proto, že to je bolševismus naruby: účelový rozsudek. Pokud jde o vinu skoro (zdůrazňuju: skoro!) všech, doporučuju přečíst Otázku viny od Karla Jasperse. Lepší analýzu této věci asi už nikdo neudělá. - Ale je to celé na pečlivou a neemocionální diskusi.

23/8/04 10:43  
Blogger Ikebara said...

Tohle byl úlet, omlouvám se. Ale pouze toto.

23/8/04 11:23  
Anonymous Anonymní said...

Petře, já s Tebou nemohu souhlasit. Hoffmann do basy prostě patří; spáchal zločin a nikoli jeho zásluhou nebyli odsouzeni další gauneři - Bilak, Jakeš, Kapek, Kolder a další. Shovívavost s osmdesátiletým starcem není na místě. Byl i je při smyslech, nechť tedy pyká... Mimochodem - nikde jsem z jeho strany nezaznamenal sebemenší vyjádření lítosti nad tím, co provedl a prováděl i později. Možná omluva by třeba zabrala i u mne, kterého tato doba dost potrefila. Promiň zdánlivou anonymitu - jsem líný založit si account. Alespoň v tuto chvíli. PŘ

26/8/04 11:37  
Anonymous Anonymní said...

Petře, já s Tebou nemohu souhlasit. Hoffmann do basy prostě patří; spáchal zločin a nikoli jeho zásluhou nebyli odsouzeni další gauneři - Bilak, Jakeš, Kapek, Kolder a další. Shovívavost s osmdesátiletým starcem není na místě. Byl i je při smyslech, nechť tedy pyká... Mimochodem - nikde jsem z jeho strany nezaznamenal sebemenší vyjádření lítosti nad tím, co provedl a prováděl i později. Možná omluva by třeba zabrala i u mne, kterého tato doba dost potrefila. Promiň zdánlivou anonymitu - jsem líný založit si account. Alespoň v tuto chvíli. PŘ

26/8/04 11:40  

Okomentovat

<< Home