14.1.05

Bezvýznamový, nebo bezvýznamný identifikátor?

Někteří si ta dvě adjektiva pletou tak jako tak, ale o to mi teď nejde. Proč se má vlastně rušit stávající systém rodných čísel? Nikdy jsem o tom moc nepřemýšlel, bral jsem jako samozřejmost jasnou každému, že informace obsažená v RČ je diskriminační a že je zapotřebí identifikátoru, který žádné sdělení o majiteli nenese. To je zřejmě nějaký levicově-liberální instinkt. Jenže když se nad tím zamyslíte - o co vlastně jde? Vejdu-li v jednání s jakýmkoli úřadem, podnikem apod., stejně se dost rychle dozví, jakého jsem pohlaví a kolik je mi zhruba let. Nic jiného v rodném čísle zapsáno není. Nedaří se mi vymyslet jedinou rozumně závažnou situaci, v níž by bezvýznamový identifikátor přinášel oproti rodnému číslu výhodu větší než bezvýznamnou. Ale třeba mi to jen při pátku nemyslí. Na druhou stranu, nejpozději v roce 2053 by se stejně musela změnit konstrukce rodného čísla, aby se předešlo systematickým duplicitám. Takže proč ne.
KLÍČOVÁ SLOVA: 4294967295.

2 Comments:

Blogger Radek said...

Souhlas. Taky mi někdy připadá že se to s ochranou soukromí dost přehání.

14/1/05 15:07  
Anonymous Anonymní said...

Ještě je tam zakódovaný kraj, ve kterém se člověk narodil, ale to je spíš drobnost.

Jinak ale souhlasím: nebezpečí (a krása, záleží na úhlu pohledu) unikátního identifikátoru á la rodné číslo je v tom, že se přes něj dá propojit řada informací z různých databází a zdrojů. Jestli se z něj kromě toho pozná moje datum narození, to je mi osobně šumafuk.

14/1/05 23:46  

Okomentovat

<< Home