27.7.04

Orgnet.com, aneb vrána k vráně

Kdo nakupuje na Amazonu nebo v jiném podobném megaobchodě, zná jeden z tamních marketingových fíglů: "zákazníci, kteří si koupili tuto knihu, koupili rovněž..." a dostanete seznam titulů, z nichž některé vás asi opravdu zaujmou, protože logika komunit je prostě taková: když se deseti lidem líbí A i B a vám se líbí A, je dost pravděpodobné, že se vám bude líbit i B. (Nebo že se necháte přesvědčit o tom, že se vám líbí.) Valdis Krebs, provozovatel webové stránky Orgnet.com, udělal na základě dat z Amazonu velmi pěknou analýzu prodeje politicky zaměřené non-fiction v USA. Co mu vyšlo, je dokonalá polarizace amerického národa (tedy: té jeho části, která se aktivně zajímá o politiku). Liberálové čtou své knihy, konzervativci zas své, průnik je minimální. Určitý stupeň rozdělení by se jistě dal čekat předem, ale tak velký ne.
Zajímavá otázka je, jak moc se takové pozorování dá zobecnit: nejen na USA, nejen na vzdělanou střední třídu, nejen na knihy, nejen na politiku. Intuitivně bych čekal, že jde o obecný vzorec, typický pro všechny společnosti a všechny aspekty jejich fungování. Kolik národů vlastně žije uvnitř jednoho národa? Zdá se, že příslovečné tavicí kotle fungují mnohem méně, než by se zdálo. Postihují jen nejpovrchnější záležitosti: používáme komunikační jazyk, peníze, kalendář, chodíme do práce. Jinak si žijeme svým životem uvnitř své malé komunity, životem, který s jinými komunitami nemá nic společného. Což pravděpodobně platí, ať jste turecký gastarbeiter v Mnichově, papuánský lovec, squatter v kodaňské Kristianii nebo liberálně orientovaná mladá žena s vlastním autem, webem a bytem na Vinohradech.
KLÍČOVÁ SLOVA: data mining, teorie grafů, postmoderní společnost.

0 Comments:

Okomentovat

<< Home