13.2.05

Borci

Slušelo jim to, o to nic. Černé zásahové uniformy, pistole, vysílačky, pouta, obušky. Zvednuté hlavy, pevný krok, sebejistý pohled. Dva ramenatí policisti kráčeli dnes dopoledne po Seifertově třídě. Projela mnou vlna antipatie a hůř: bodnutí strachu. A teď přemýšlím, proč.
Životním stylem jsem už dávno ukázněný maloměšťák a pokud jde o názory, vcelku taky. V běžných věcech mám rád pořádek, rozčilují mě špinavé žižkovské ulice, neukáznění řidiči a majitelé psů. Ani z páchnoucích bezdomovců v tramvajích nejsem nadšený a odsedám si, i když chápu, že jít často opravdu není kam a venku je zima. Připouštím dokonce, a tím se vymykám z okruhu svých liberálně levicových přátel, že kontrolované násilí může mít někdy smysl a oprávnění, stejně jako chirurgie. (Irák není tento případ. Bombardování Bělehradu taky ne. Ale to sem nepatří.) Platím daně. Docela vysoké. Řádně, včas a bez řečí. Zkrátka a dobře, objektivně je policie na mé straně a já bych měl být na její. Ale vnitřně asi nejsem, protože když vidím borce kráčet ulicí, naskakuje mi husí kůže. Nedává mi to smysl - od roku 1990 nemám s policií žádnou špatnou zkušenost. Rozumem opravdu nečekám, že by mi chtěla udělat něco zlého. Ale tam vevnitř je něco neracionálního, co tomu nevěří.
Co je důležité - tohle není úvaha o tom, že někteří policajti jsou neschopní, někteří zlí a někteří zkorumpovaní. Jistě ano, ale o to mi nejde. Když vidím obušek, první, co mě napadne, je to, že je nachystaný na mě. To přece není normální. Mimochodem, z londýnského strážníka tenhle pocit nemám. Ale taky jsem ještě neviděl žádného s obuškem.
KLÍČOVÁ SLOVA: rozum a cit.

9 Comments:

Anonymous Anonymní said...

V mém případě nejen policajti, ale i úředníci v různých institucích, byť jdu do ouřadu jenom s pouhým neškodným formulářem. Dědictví minula ? Nevím...
BST

13/2/05 19:14  
Anonymous Anonymní said...

Mívám ten samý pocit.
Řekl bych, že je to obava z námi nijak nekontrolované moci. Strach z toho, že třeba se jednomu z těch policistů znelíbíte a on ...
Ne, nepředstavuji si nic konkrétního. Žádný sled akcí a (ne)reakcí. Spíš se bojím jakési aury moci.
Je to dáno zkušenostmi. Kolikrát v životě vám pomohl příjemný policista?

14/2/05 11:37  
Anonymous Anonymní said...

No, mam uplne stejny pocit, mozna, ze to je proto, ze clovek vi, ze se s nima nemuze normalne domluvit, ze pro ne neexistuje omyl.
Ja zase uplne zdrevenim, kdyz vidim revizora a to jsem nikdy nejela "nacerno".
Ale podle mne to je i tom, co si prineseme z domu - pokud nas doma vedli k poctivosti, ze vsechno ma mit clovek v poradku (jinak budou problemy), tak kdyz je clovek vidi na ulici, tak si proletne v hlave, jestli je opravdu vsechno v poradku, boji se konfrontace se "silnejsi" stranou.

14/2/05 19:57  
Anonymous Anonymní said...

Taky mívám tyhle pocity, zjednodušeně řečeno, "bojím se" víc policajtů než zlodějů (i když jsem úplně spořádaný občan..). Ale hodně lidí to má naopak.

PS: Kontrolní otázka pro můj soukromý výzkum: fandíš Spartě? A volíš ODS?

15/2/05 21:40  
Anonymous Anonymní said...

Ne. Ano.

16/2/05 00:34  
Blogger akb said...

Ne. A ne. Dobrá kontrolní otázka...

16/2/05 07:51  
Anonymous Anonymní said...

Ad kontrolní otázka: Vycházím z toho, že v zásadě existují dva typy lidí - "Vítězné" typy, a "Obránci slabších". Ti první se (v ČR) často vyznačují tím, že fandí Spartě, volí ODS, podporují US zahraniční politiku.. a taky bývají na straně policie.
(A v soudních procesech na straně obžaloby... a možná by se našly i další společné znaky, jako že "vítězové" čtou Týden, zatímco "obránci" Reflex..:)

16/2/05 10:14  
Anonymous Anonymní said...

to OCi: Kdyz nebudu brat v uvahu jen nasi malou zemicku, tak pomoc prijemnych policistu v Turecku bych ani nespocital. Od stopovani v desti za nas turisty (sedeli jsme v jeho sluzebnim aute a cekali az nam v plastence neco stopne) az po odvedeni nas na spravne autobusove nadrazi a "pujceni" na autobus (mezitim jsme stihli probrat, jak ty nase pistole jsou dobre zbrane). Prvni zalezitost se stala na uplnem vychode a druha v centralnim Turecku. Asi to bude tim, ze v Turecku je turista buh a ze policistu a vojaku je tam snad 1/5 vsech obyvatel.

A k malemu pruzkumu: Ano.Ne.
Vitek

21/2/05 23:06  
Anonymous Anonymní said...

Ale když volím ODS, čtu Reflex i Týden a fandím, tedy spíš fandil jsem :-( Bohemce a to vše už řadu let, tak co?

7/3/05 09:31  

Okomentovat

<< Home