15.1.05

Cizí vítr

Sonda Huygens, jak jste určitě slyšeli ve zprávách, má i mikrofon. Natočila a odvysílala zvuky z povrchu Titanu. Připadají mi ještě víc fascinující než fotky, přestože tam dohromady nic slyšet není. Jen vítr, silný, monotónní, nepředstavitelně cizí.
V dětství jsme čítali sci-fi. Dneska v ní žijeme. Sonda přistála na Saturnově měsíci, odvysílala odtamtud fotky, zvuky, chemické rozbory... a každý, kdo má přístup k Internetu, si to může prakticky hned prohlédnout a poslechnout. Přijde to vůbec někomu zvláštní? Vzrušující? Mně ano. Žasnu, jak málo lidí žasne.
Mimochodem, pokud vím, je to poprvé, co si můžeme poslechnout zvuk z jiného vesmírného tělesa. Mikrofon byl umístěn také na sondě Mars Polar Lander, ale ta v prosinci 1999 zřejmě havarovala při přistání. Na Měsíci je samozřejmě ticho...
KLÍČOVÁ SLOVA: 2005: A Space Odyssey.

2 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Ja jenom doufam, ze z toho "vetru", ktery mi prijde jako klasicky sum dokazou vedci vyvodit nejake zavery. Jinak by mi prisla docela skoda plytvat velmi omezenou kapacitou datove linky na sumeni, ktere si muzu nahrat kdykoliv sam:-) I kdyz romantika to rozhodne je, a taky jsem si rikal, jestli by si nekdo neco takoveho dokazal predstavit treba pred 10-ti lety.

-Honza (jan.stanicek@seznam.cz)

16/1/05 00:59  
Anonymous Anonymní said...

Myslím že jedním z důvodů bylo naslouchat zda jsou tam v atmosféře bouřky a poryvy větru (detect acoustic noise due to turbulence and thunders)... http://tinyurl.com/5jule

Jezovec

16/1/05 23:35  

Okomentovat

<< Home