14.8.04

Má být otevřeno nonstop?

Dovolená v Rakousku mi připomněla, že existuje něco jako otvírací doba v obchodech. V Praze na ni člověk nemyslí. Dva velké hypermarkety jsou otevřené nonstop a většina zbývajících denně dlouho do večera: do osmi, do devíti, někde do jedenácti. V sobotu a neděli samozřejmě totéž. Kromě toho tu je hustá síť malých večerek a nonstopů - v hlavním městě se vám prostě nemůže stát, že byste nedostali koupit chleba, mléko či víno, kdykoli si vzpomenete. Ale v rámci Evropy je to spíš výjimka než pravidlo. V Rakousku a Německu, jak známo, zavírá většina obchodů v 18 či 19h, v sobotu bývá otevřeno do jedné odpoledne a pak se otevře až v pondělí ráno. U nás se už nějakou dobu zvažuje zákon, který by obchodníkům nařídil totéž. Je to dobrý nápad, nebo špatný?
Řekl bych, že spíš dobrý, pokud se nepoženou věci do extrému - rakouské otvírací doby už k němu mají blízko. Myslím, že dejme tomu model maximální povolené otvírací doby Po-So 6-21h, v neděli zavřeno, by byl přijatelný i pro nás, co chodíme do práce spíš na osmou než na šestou a odcházíme úměrně později. Nakupovat ve tři ráno je opravdu trochu praštěné a hlavně zbytečné. Práce v noci není zdravá ani přirozená a měla by se provozovat jen u těch profesí, kde je to opravdu nutné - zdravotní sestry a hasiči musí mít noční služby, prodavačky nikoli.
Lze namítnout, že to je neliberální názor. Souhlasím, nejsem liberál. Lze namítnout, že jde o rozšiřování pracovních příležitostí, že by jinak přibylo nezaměstnaných. To je pravda a nemám na ni dobrou odpověď, nicméně stejnou logikou lze hájit sweatshopy a dětskou práci v rozvojových zemích. Lze namítnout, že to je sociální inženýrství: snaha manipulovat lidmi, aby žili určitým a ne jiným způsobem (pomni, bys den sváteční světil), snaha omezit jim možnost volby. Kdo nechce chodit v noci či v neděli nakupovat, nemusí přece, viďte?
Připusťme však, že sama existence možnosti (navíc podpořená reklamou a celým společenským prostředím) má taky na způsob života svůj vliv. Připusťme, že jsme do značné míry takoví, jaké je prostředí, v němž žijeme, že chování hráčů vychází z pravidel hry, ze tvaru a vzhledu hřiště. Vlastně každý zákon a každý zásah do chodu společnosti je chtě nechtě ovlivňováním a sociálním inženýrstvím! Nonstop otevřené hypermarkety jsou jím taky. Posilují tendenci nakupovat, utrácet, zanedbávat ostatní stránky života. Je jasné, že majitelé obchodů chtějí mít otevřeno, vydělají tak víc. Ale co my všichni ostatní (= demokratická většina), je nepřetržitý prodej v našem zájmu, či nikoli?
Diskuse o zákonném omezení prodejní doby je naprosto v pořádku: je diskusí o žebříčku hodnot. Je nepatrným kousíčkem diskuse o podobě světa, v němž chceme či nechceme žít. Jsem agnostik, ale vím, že třetí přikázání křesťanského Desatera (a jeho striktněji vyžadované a náročnější analogie v rámci judaismu a islámu) není hloupost, kterou lze odbýt mávnutím ruky. Rytmus lidského života je odměřován svátečními dny; když nám definitivně splynou se všedními, ztratíme - obávám se - něco nenahraditelného.
PŘEČTĚTE SI: Naomi Klein: No Logo; Benjamin R. Barber: Jihad Vs. McWorld.
KLÍČOVÁ SLOVA: konzumní společnost.

5 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Zaprve diky za inspirativni clanky, je to jeden z mala weblogu, kde to skutecne cloveka primeje k necemu vic, nez povzdechnuti nad malichernosti problemu, ktere se objevuji v zapiscich.

Tento prispevek mi pripomnel myslenky, ktere se mi honily hlavou pri cteni Citadely od St.Exuperyho. Prestoze jsem v zasade liberal, vidim problem absolutniho liberalismu. V tom, ze clovek pak nema vuci cemu se vymezovat a v podstate ztraci veskerou identitu a smysl usili, ktery by byl vyssi nez uspokojovani okamzitych potreb a spotreba.

Obecne je posun spolecnosti k hedonismu a snadnemu uspokojovani potreb zrejme znakem jiste civilizacni faze, soude podle historie spis upadkove. Snizovani poctu deti je vlastne take dusledkem pohodlnosti a preference spotreby.

Jeste faktickou poznamku, Desatero neni az tak krestanske, prestoze se k nemu krestane hlasi, spise je dedictvim judaismu ne?

A o ztrate rytmu pro agnostiky a jine neverici jsem tez premyslel, myslim,ze to muze byt i pomerne silnym duvodem pro touhu byt vericim, ci prislusnikem nejake cirkve.

PavelS

14/8/04 16:23  
Anonymous Anonymní said...

Je zde jedna logicka chyba. Viz:
"Práce v noci není zdravá ani přirozená a měla by se provozovat jen u těch profesí, kde je to opravdu nutné - zdravotní sestry a hasiči musí mít noční služby, prodavačky nikoli."
Pokud omezit pracovni dobu, tak proc jen u obchodu? Je spousta vyrobnich podniku, kde je 3-smenny nonstop provoz (aniz by to charakter vyroby vyzadoval).
Osobne jsem pro neomezenou oteviraci dobu [bydlim blizko Tesca, takze to dokazi ocenit :)].
Pokud by se ale mel tento problem resit, nemel by se omezovat pouze na obchody, ale mel by platit pro celou ekonomiku.

15/8/04 19:47  
Anonymous Anonymní said...

Z čistě praktických důvodů se mi nonstop otevřená večerka blízko mého bydliště jeví jako nutnost, pracuji dlouho a nikdo za mě nenakoupí...

Viktor Jansík

18/9/04 22:32  
Anonymous Anonymní said...

Bože, jak tohle někdo může myslet vážně? Zakážeme obchody a tím odvrátíme společnost od konzumu?

To JE sociální inženýrství jak řemen. Že by atmosfěra let osmdesátých byla tak přitažlivá pro tolik lidí?

Ano, každý zákon má potenciál být sociálním inženýrstvím. A každý zákon, který takový potenciál uplatní, je špatný. Zákony mají vycházet z potřeb společnosti, z její morálky. Zákaz krást či vraždit není sociální inženýrství, jen kodifikuje uznávaný stav. Zákaz nakupovat v noci, stejně jako třeba zákaz šlapat na červené dlaždice na chodníku, se snaží vést lidi k něčemu, co nevyplývá z jejich morálky a přesvědčení, a je proto sociálním inženýrstvím.

Sociální inženýrství je odporný, kolektivistický a socialistický nástroj. Není divu, že komunisté definovali stát jako organizovaný útlak jedné skupiny lidí jinou -- oni to tak zřejmě vážně cítí. A podle všeho nejsou sami! Svobodu! Svobodu!

28/10/04 08:55  
Anonymous Anonymní said...

Ehm, co to je? Zduvodnovat zakazy prodeje desaterem?? CO kdybychom neresili zivotni rytmus lidi zakazama, ale nechali je, at si kazdy nakoupi jak se mu zlibi? FAkt nechapu potrebu regulovat, omezovat a zakazovat veci, ktery dotycny nevyuziva. Chces svetit svatecni den - svet ho, ale nenut me, abych chodil nakupovat do precpanejch obchodu, kdyz si muzu dojit vklidu v ty tri rano.

Cely clanek mi prijde klasicky ve stylu: co nechapu a nerozumim tomu, to odsoudim a zakazu. Zavolejte cirkevni policii, lide si dovoluji nakupovat ve tri rano, misto aby poslusne vstavali na pichacky a nakupovali po pracovni dobe!

ANo existence moznosti ma na zivot vliv - dava nam MOZNOST VOLBY kterou clanek elegantne obchazi. Pochopil bych plne autorovu reklamni kampan, treba typu NEKUPUJTE NIC V NOCI BUH VAS VIDI - byla by na stejne urovni (koneckoncu, kdo nechce, na reklamy nekouka, ze). ale zakaz - nesmysl.

9/11/05 00:15  

Okomentovat

<< Home