22.1.05

O vzdělání

Představivost je důležitější než vědomosti, napsal Einstein. Patrně tím chtěl říci spíše to, že vědomosti samy o sobě nestačí, než to, že jsou k ničemu. Vzpomněl jsem si na ten výrok, když jsem nedávno opravoval svůj životopis neboli sívíčko a dostal jsem se k rubrice vzdělání. Její obsah není zrovna impozantní: směsice základních škol ze dvou zemí bývalé federace, velmi dobré maloměstské gymnázium a potom vysoká škola, která i přes přítomnost několika vynikajících učitelů nebyla tehdy ničím víc než hypertrofovanou průmyslovkou (nevím, jak vypadá teď, proto to alibistické "tehdy", ale nějak se mi nechce věřit, že se mohla změnit). Parafrází proslulého titulu tvrdím, že všechno, co doopravdy potřebuju znát, jsem se naučil na gymplu. Nejen při výuce :-), ale při ní taky. Od maturity se v mém vzdělání celkem nic podstatného neudálo: naučil jsem se něco málo o Simule 67, fázovém prostoru, Krebsově i Carnotově cyklu, eutektických směsích a Besselových funkcích, ale celkem šťastně jsem to zas zapomněl; naučil jsem se základy několika jazyků, z nichž jakžtakž umím dva, ne však díky škole, ale díky delšímu pobytu v příslušných cizinách; přečetl jsem haldy knih, časopisů a webových stránek, což mě přiblížilo ke spokojenosti amatéra a ignoranta, který neví, že nic neví a uvěřil, že přece jen něco ví. Až ještě trochu zestárnu, propadnu jí nejspíš a začnu blazeovaně poučovat – stalo se to už chytřejším a úctyhodnějším. Mrzí mě, že nemám lepší vzdělání, protože představivost je důležitější než vědomosti jen tehdy, když ty vědomosti máme. Nahradit je nemůže; kdo to zkouší, podobá se nevyhnutelně strýci Františkovi ze Saturnina. A může dopadnout jako on. – Mimochodem, byli jsme minulý týden se S. u zápisu do první třídy. Na chodbě školy visela nástěnka s matematickými vzorci, díky čemuž jsem zjistil, že si nepamatuju nejen ty Besselovy funkce, které jsem sem pro efekt napsal (fakt nás to učili...), ale ani prachsprostý objem kužele (nebo snad kuželu?). A odvodit to (oblíbená výmluva všech, kdo neznají vzorečky) samozřejmě taky neumím. Ach jo. Zato to znamenitě umím vygooglovat...
KLÍČOVÁ SLOVA: ví bůh/výbuch.

4 Comments:

Anonymous Anonymní said...

To já jsem se za těch osm let na gymplu nic moc užitečného (kromě slušného základu dvou jazyků) nenaučil. Spíš jsem získal averzi vůči systému středních škol jako takovému a hlavně středoškolským vyučujícím. Občas mám z recese chuť na ty zoufalce podat hromadné trestní oznámení za neoprávněné užívání titulu profesor. Když jsem se totiž na VŠ začal setkávat s opravdovými, prezidentem jmenovanými profesory, bylo mi těch Mgr. absolventů pedagogických fakult tak trochu líto. Jediná vyučující, která na gymplu za něco stála, neměla pro jistotu titul žádný.

22/1/05 20:18  
Blogger Miloš said...

Na VŠ se člověk učí spoustu věcí z nichž většinu zapomene po absolvování příslušné zkoušky. Mám podobnou zkušenost. Zatím ještě objem kužele odvodím :-), ale za pár let kdo ví...
Naštěstí si nemyslím, že všechno, co jsem se na VŠ naučil bylo nanic. Možná je to tím, že v některých předmětech nešlo ani tak o ty kvanta informací a matematických vzorců, jako spíš o schopnost uvažovat nad nějakým problémem. Možná je to i díky kvalitním vyučujícím. Možná má na tom podíl také asistent aKB. :-)

22/1/05 20:32  
Anonymous Anonymní said...

vyholená:
Nemôžem si pomôcť, ale vyslovene mi v tom tvojom zozname chýba infinitezimálny počet. To je totiž jediné, čo mi - zrejme už navždy - uviazlo v hlave z matiky. Myslím ten názov.

23/1/05 21:33  
Blogger Talking to Myself said...

Tento komentář byl odstraněn autorem.

6/2/05 01:00  

Okomentovat

<< Home