31.3.05

Daňové přiznávání

Nejsem podnikatel. Ale čas od času napíšu článek do novin nebo časopisu. Případně přeložím knížku. Dostanu za to zaplaceno. A k jednatřicátému březnu následujícího roku zas většinu těch peněz odevzdám státu.
Tento celkem přímočarý proces má dva háčky. První je ten, že než ty peníze odevzdávám, většinou je stihnu utratit. Druhý, větší, spočívá v tom, že státu nestačí prostě si ty prachy vzít. Vyžaduje k tomu navíc složitý rituál, co do počtu detailů a zrádných míst jistě ne snazší než obětní obřad kteréhokoli známého náboženství. Pohybuji se tedy s tisíci jiných po známé trase orientačního běhu finanční úřad - zdravotní pojišťovna - správa sociálního zabezpečení - pošta. Zdravím se s těmi spolubojovníky, s nimiž jsem se poznal v předchozí frontě. Snažím se úsměvem a zoufale předstíranou servilitou získat na svou stranu aspoň na chvilku různé nižší kněžky asistující Obřadu. A říkám si, čím by si mě získala kterákoli vláda: radikálním zjednodušením celé té ceremonie. Za daňové přiznání na jednom listu A4 se všemi položkami bezpečně srozumitelnými bych snad volil i fašisty. (Tedy, přinejmenším, kdyby volby byly koncem března.)
Čert nakonec vem celý den strávený vyplňováním a další celý den na úřadech. S tím bych se smířil. Ale rozčiluje mě, že nikdy nevím, zda jsem to všechno vyplnil a zaplatil správně. Že netuším, jaké astronomické penále mi někdo vyměří po několika letech od nechtěné chybičky. Jednou, před několika lety, jsem se rozhodl řešit věc radikálně a svěřil jsem se placené odbornici. Samozřejmě nelicencované, tudíž bez právní odpovědnosti. (Provozovala řemeslo daňové poradkyně načerno, aby z něj nemusela platit daně:). Stálo mě to pět tisíc na jejím honoráři a dalších jedenáct na pokutě u PSSZ - jediné, kterou jsem zatím v této souvislosti platil. Těmito dvěma částkami jsem se dostal se svou přivýdělečnou činností hluboko do minusu, od té doby ty předpisy zas pročítám sám, vyplňuju lejstra a špatně kvůli tomu spím. Každý rok si říkám: od teď žádné příjmy navíc! Když někam budu něco psát, tedy jedině bez honoráře. Jenže pak si uvědomím, že musím z něčeho splatit sekeru, kterou jsem zaťal, když jsem sháněl peníze na zaplacení letošních daní.
KLÍČOVÁ SLOVA: starého psa novým kouskům nenaučíš.

10 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Stejne pocity ...
A proto me prijemne prekvapil dopis od PSSZ, ktery dorazil vcera postou ranni jako reakce na pred tydnem odevzdane priznani, v kterem je prehledne vycisleno, ze opravdu nic nedluzim.

31/3/05 13:01  
Blogger Czech NR said...

No, bohuzel jste to vystihl. I ty fasisty by clovek voli (aspon na kocni brezna). Ja si na to toho poradce vzal, ale stejne je to krajne nedustojne...darmo mluvit.

31/3/05 16:13  
Blogger AgiBlok said...

Před pár dny jsem viděl ukazovat na tývý kameru náčelníka Modrých ptáků daňový formelář velikosti A5 (ještě menší než A4). To by bylo krásné;), ale tak jednoduchá ta rovná daň asi nebude:(

31/3/05 18:30  
Anonymous Anonymní said...

Neprehanite trochu? Jsem na tom podobne a zas tak velky problem to neni; byval vetsi. Soucasny formular danoveho priznani je oproti drivejsku jednodussi a obcas skoro dava smysl :)

Autorske honorare jsou skoro nejjednodussi. Najit (coz muze dat nejvic prace), secist, odecist 30% pausalu a naklepat to do Excelove tabulky stazene ze serveru finance (amaterska, ale funkcni). Pak opsat udaje z potvrzeni zamestnavatele, vyplnit udaje na titulni strane, odecitatelne polozky a tabulka uz to dopocita sama. Celkem neco pres hodinu prace. Otravne, uznavam a jeste jim clovek musi platit.

Zdravotni pojisteni podobne, Excelova tabulka. Doufam, ze nekde je, budu to delat tak 7.4. Socialni pojisteni nic, jelikoz jde o nepravidelne prijmy a clovek plati beztak dost ze zamestnani.

Nerikam, ze by to nemohlo byt lepsi, ale zas takova hruza to neni. Stravil jsem se dnes na bernaku v 17:00 a byl vyrizen asi za dve minuty. V pohode az na uklizecky, ktere mne ohrozovaly mokrymi hadry; na Urade se prece ani 31.3. do sesti pracovat nebude.

31/3/05 22:08  
Anonymous Anonymní said...

Mimochodem, píšete autorské honoráře do přílohy 1 nebo 2? Panují na to bohužel různé názory a zatím jsem nezjistil, který z nich je správný.

31/3/05 23:05  
Blogger akb said...

To anonym: do přílohy 1, ale je to jeden ze zdrojů mé nejistoty. To mike: stejný názor na sociální pojištění měla ta dáma, co jsem si od ní nechal radit - a právě za to jsem zaplatil těch 11K penále. Problém je v tom, že tohle jsou věci s nejednoznačným výkladem, tudíž záleží na převládajím názoru v konkrétní úřadovně. Snad existuje možnost nějakého odvolání a dohadování, ale když jsem si tenkrát představil, jak by to asi probíhalo, dal jsem jim prachy a byl jsem rád, že to nedopadlo hůř.

1/4/05 00:21  
Anonymous Anonymní said...

Souhlasim, neni to jednoznacne a taky jsem si zezacatku nebyl jist. Nakonec jsem zasel na socialku oznamit preruseni zivnosti a pri te prilezitosti jsem jim podepsal papir, ze v dalsich letech ocekavam prilezitostne prijmy podle autorskeho prava, ktere nepodlehaji platbe socialniho pojisteni. Od te doby jsem tam nebyl; uz nekolik let. Znam par lidi, co to delaji podobne.

Samozrejme se mi muze stat neco podobneho, ale v tom pripade bych asi prekonal odpor k pravnikum a branil se vsemi dostupnymi prostredky. Uz jen z principu, kdybych totiz mel platit socialni pojisteni i z techto prijmu, tak se na to radeji vykaslu, budu se flakat a stat nedostane vubec nic.

Taky to pisu do prilohy c.1 a do teto chvile jsem myslel, ze je to jedina moznost :)

1/4/05 01:04  
Anonymous Anonymní said...

líbilo by se mi, kdyby na webu ministerstva byl nástroj, kde by člověk zadal, kolik si za rok vydělal (celkově) a ono by mu to navrhlo, kolik by měl tak odhadem zaplatit.. sice pro případ, že nebude uplatňovat žádný slevy, ale stejně.. jestli se s tím nechceš mazlit, dej nám 15000. Je sice možný, že bys to usmlouval na 11, ale to už je na tobě, občane.

1/4/05 08:00  
Blogger dusoft said...

To vazne, nemate nieco take ako online priznanie, ktore pocitac vacsinu veci samo a staci ho vytlacit a poslat?:
https://www.drsr.sk/priznania/dpfob2004.html

1/4/05 14:31  
Anonymous Anonymní said...

K daňovému přiznání - Příloha 2 je pro závislou činnost (zaměstnání, smlouvy o pracovní činnosti, z nichž se nevybírá srážkou, ...) a ještě další příjmy dle §9 (pronájem) a §10 (ostatní příležitostný prodej) ZDPR. Příloha číslo 1 slouží pro nezávislou činnost, tj. podnikání dle živnostenského zákona a také (§7 odst. 2) příjem dle autorského zákona. A POZOR sociální pojištění z příjmů dle autorského zákona se platí jen v případě, když autor sám prohlásí, že je autorská činnost jeho hlavním zdrojem příjmu a pojištění platit chce. Samozřejmě platí, kdo nepřispívá, nedostane důchod. Ale obávám se, že důchod nedostane ani ten, kdo nyní přispívá.

Zajímavé by asi bylo řešit případy, kdy je příjem částečně z podnikání a částečně z autorské činnosti, ale to už je něco jiného.

17/4/05 20:24  

Okomentovat

<< Home