2.3.05

Vytrhnout i s kořeny

Napadá mě, čeho si jiní všimli jistě už dávno: s jakou lehkostí se dnes v EU odstraňuje kdeco, co bylo kolem nás po generace. Počínaje frankem, guldenem a markou, konče - prozatím - způsobem tvorby příjmení. Na jemné a citlivé problémy se jde buldozerem. Připomíná mi to jakousi povídku Michaila Zoščenka ze Sovětského svazu třicátých let, kde se při výkopových pracech najde předrevoluční kanalizační potrubí, očividně funkční, a přivolaný úderník konstatuje, že "takové carské roury musíme vytrhávat i s kořeny". Což se také stane.
Dvojitá příjmení - no, je to jistě otázka zvyku, jako všechno. Ať jsou povolená, třeba i doporučená (argumentu o nátlaku rodinných klanů na ženy rozumím), ale proč mají být povinná? Je hodně tradičně uvažujících lidí, mužů i žen, kteří se tím budou cítit vysloveně poškozeni. Zneuctěni.
Já myslím, že hlavní problém, jemuž čelí a za dvacet let čelit bude kterákoli Maria-Luisa Vermeulen-Goossens, nespočívá v jejím jménu (i když to jako chlap jistě podvědomě podceňuji), ale v mnoha aspektech faktické rovnoprávnosti, třeba aby za stejnou práci dostala stejný plat, aby se nemusela bát jít večer parkem od tramvaje sama domů a tak. I ta nejvyspělejší forma západoevropské společnosti v tomhle ohledu ženám dost dluží. Hrátky s příjmeními jen odvádějí pozornost od reálných problémů.
A mimochodem, pokud tohle bude někdy někdo chtít převést do českého a slovenského prostředí, narazí tvrdě na přechylování. A to bude teprv legrace!
KLÍČOVÁ SLOVA: Miroslav Nováková-Drahokoupil; Miroslav Drahokoupil-Nováková?; Miroslav Novák-Drahokoupil??, Jana Novák-Drahokoupil???

10 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Mohl byste, prosím, najít nějaký veřejně přístupný článek? Účet na Furl nemám a nechci.
Děkuji.

2/3/05 09:49  
Blogger akb said...

??? To by měl být veřejně přístupný link, bez jakéhokoli účtu, teď jsem si to ověřoval, funguje. Nicméně je to prachobyčejná zpráva z iDnes. Na Furl jsem ji zkopíroval právě proto, že je z iDnes, takže přímý link přestane za pár dní fungovat. Sorry for any inconvenience...

2/3/05 10:03  
Anonymous Anonymní said...

Zvlastni. A pokud ta prijmeni budou skutecne rovnocenna, jak se pak bude jmenovat syn Novaka-Dokoupila a Plavcove-Simeckove? Novak-Dokoupil-Plavec-Simecek?

Neni to jenom kachna o nejakem blaznicem poslaneckem navrhu? Pokusim se zeptat nektere belgicke spoluzacky.

2/3/05 10:24  
Anonymous Anonymní said...

Děkuji za odkaz na iDnes.
Dost mne zarazila vaše zmínka o EU. Co má propána belgický návrh zákona společný se zákonem s celoevropskou platností?!
Nevíte někdo o článku z věrohodnějšího zdroje? Na BBC ani Reuters jsem žádnou takovou zprávu nenašel.

2/3/05 10:32  
Blogger akb said...

Upřesnění: Nejde jen o Belgii, podle odkazovaného článku podobný zákon platí již několik let ve Španělsku. Jiná souvislost s legislativou EU není - až na to, že tohle je výmysl přesně v jejím duchu. (Mám rád Evropu, proto nemám rád EU.) - A pokud jde o příjmení v dalších generacích, článek uvádí, že se nebudou zmnožovat, ale že z těch čtyř možných rodiče vyberou podle vlastní úvahy (?) dětem jen dvě.

2/3/05 10:40  
Blogger Jan Vaněk jr. said...

Já tam účet mám, ale stejně je mi k ničemu. Zjevně jsem o tom měl už dávno napsat post, když se plete nejen Loar (a já jistou dobu taky), ale i takový vyspělý internaut jako aKB: Furl (logicky) nechce riskovat žaloby za napomáhání porušovat copyright jako nějaký customizovatelný web.archive.org a tak je zfurlovaná stránka přístupná POUZE tomu, kdo si ji uložil; ostatním je URL na nic, zkuste si to od jiného počítače (a dokonce odkaz z té stránky na zdroj je nějak pokažený a nefunguje). Leda snad když zkopírujete obsah do pole pro popisek a odkážete jinam na přehled, kde by to bylo vidět.
A kromě toho, zprávy z iDNES (taková je správná, nebo aspoň managory prosazovaná kapitalizace) mají přece trvanlivost prakticky neomezenou (výjimečně leda něco stáhnou, když je skandál); problém je akorát s webovou kopií aktuální tištěné MfD z mfdnes.asp.

A teď k věci (nakolik jsem ji pochopil): já tuhle módu slepování příjmení (non-hyphenovaně) pozoruji už nějakou dobu mezi Američany, tedy těmi intelektuálnějšími a liberálnějšími, a přišlo mi to jako trošku bizarní móda politicky korektně uvědomělých. Třeba moji oblíbení bloggeři jsou Nielsen Haydenovi (zvlášť ona) a vždycky musím složitě pátrat po tom, který byl původně kdo, sami si stěžují, že je řadí pod H a ne správné N atd.
A hlavně by mě zajímalo, co bude o generaci dál, až si nějaký John Brown Black bude brát Mary Silver Whiteovou? Na druhou stranu by se mi docela líbilo, nebo mě aspoň pobavilo, kdyby se zavedlo i matrilineálně děděné (polo)příjmení a druhá půlka se vždycky zahodila, zrovna jako je tomu s chromozómy X a Y. Fakt je, že dosavadní způsob je genderově asymetrický, a takováto náprava má aspoň jistý inženýrský půvab.

2/3/05 10:47  
Anonymous Anonymní said...

aKB, není to veřejně přístupný link, teď jsem si to ověřoval. Dostanu se jen na login stránku na Furl a dál mě to nepustí.

2/3/05 10:52  
Blogger akb said...

Popel na mou hlavu! Do dneška jsem žil v iluzi o tom, jak Furl funguje. Oni tam mají dvě záložky nadepsané "takhle uvidíte svůj archiv vy sami" a "takhle uvidí váš archiv všichni ostatní". Čemuž jsem uvěřil. Opravuji v textu postu link, dám tam ten přímý na iDnes. Pardon, iDNES.

2/3/05 10:55  
Blogger akb said...

To garçon: to je v pořádku, kdo tomu věří, chce to tak a ví proč, ať to tak má! Dita si, zákon no.

2/3/05 11:22  
Blogger Jozef Chocholáček said...

Ako obvykle, zase príklad jednej oblasti, v ktorej štát nemá čo robiť, ale s radosťou sa do nej ... vŕta.

2/3/05 14:05  

Okomentovat

<< Home